Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

Vlucht langs de Mount Everest

Vandaag letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt op deze al bijzondere reis. Vanochtend om half 6 met de taxi naar het vliegveld gebracht voor een spectaculaire vlucht langs de ketens van de Himalaya tot aan 's werelds hoogste berg de Mount Everest. Dagen duimen we al voor goed weer want daar staat en valt alles mee. Maar het weer heeft ons niet in de steek gelaten, integendeel, het weer was prachtig met zon en heldere luchten.

Om kwart voor 7 gingen we de lucht in met een Jetstream 41, Goed voor maximaal 30 passagiers maar bij de Mount Everest vluchten laten ze iedereen aan het raam zitten zodat er maar 18 vanochtend meereisden. Echt spectaculair uitzicht op de belangrijkste Himalayatoppen. We mochtenook vanuit de cockpit filmen en fotgtaferen en de piloten en stewardess deden er alles aan om onswegwijs te maken in de veelheid van toppen. En dan de Mount Everest, als je er zo vlak langs vliegt ziet het er allemaal zo vredig uit.

Het uurtje was over voordat we er erg in hadden. Eeen belevenis die we niet zouden hebben willen missen.

Vanmiddag Bhaktapur verder verkend. Het stadje staat op de UNESCO-lijst en terecht. Wat is het hier mooi en gezellig. Allerlei ambachten worden op straat uitgevoerd, het lijkt wel alsof je nog in de Middeleeuwen vertoeft. Maar tegelijkertijd straat en straat arm.

Nori wilde nog een herkansing voor een echte crematie. Dus opnieuw afgedaald naar de heilige rivier om een leuke crematie bij te wonen. Maar helaas ..... ze willen momenteel gewoon niet dood gaan. Nori wederom zwaar terleurgesteld. Er liep wel een heel oud mannetje rond die al met een been op de crematieplaats thuishoorde. Ik heb Nori nog aangeboden om hem het laatste setje te geven maar dat vond ze toch weer te ver gaan. Ja, wil je nu wel of niet een crematie zien!

De mensen zijn hier zo klein dat zelfs Nori ze gwoon ondersteboven loopt. Vrouwtjes met kleine kindjes worden gewoon tegen de vlakte getrapt omdat Nori meer zit te letten op de souvenirs die aangeboden worden in de winkeltjes dan dat ze voor zich kijkt. Inmiddels zijn we zo berucht in de binnenstad van Bhaktapur dat als ze Nori zien iedereen rennend de huizen in vlucht, deuren vergrendeld worden en de luiken gesloten. Gelukkig voor hen vertrekken we morgenochtend naar een ander land. Om half 11 vliegen we in een vlucht van ruim 1 uur naar de hoofdstad van Tibet, Lhasa. Lhasa is gelegen op 3650 meter dus dat zal een stuk kouder gaan aanvoelen. Het is in Tibet 2 uur en 1 kwartier later t.o.v. Nepal. Het totale tijdsverschil met Nederland wordt daarmee 6 uur.

Ik ga verder met onze overheerlijke vegetarische snacks op ons favoriete dakterrasje met zicht op de tempels.

Tot mails vanuit Tibet.

Groetjes Nori en Fred.

Richard

Hoe bijzonder kan iets zijn..?? Wow. Klinkt écht heel bijzonder. Wie weet is er in Tibet een heerlijk steakje te krijgen...
Have fun. Morgen weer een nieuwe, bijzondere, dag. Winterjassen aan.
Kreijtjes.

caroline

Fred, moet weer lachen wat je schrijft. Die arme mensen moeten voor die reuzen van westerlingen oppassen.
Het gerucht gaat dat het aantal inwoners de laatste dagen zo drastisch is afgenomen. Moet er binnenkort wel een crematie te zien zijn.
veel plezier en groeten,
Caroline

Fred

Hoi Caroline,

Bedankt voor je berichtje. Zitten dus nu in Tibet. Van wat we tot nog toe hebben gezien ziet het er erg mooi uit. Jammer van die Chinese overheersing, duidelijk merkbaar in het straatbeeld.

Groetjes, Fred (en natuurlijk van Nori)