Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

Potala paleis en het Norbulingka paleis

Hallo allemaal,

We zijn nog steeds in Lhasa. Vandaag naar het Potala paleis geweest. De trappen beklommen en buiten adem boven gekomen. Nu word je hier op deze hoogte aangeraden veel water te drinken, wel zo'n 4 liter per dag. Wat denk je? Hebben die Chinezen weer bedacht dat je geen vloeistoffen mee naar binnen mag nemen en dat je pas nadat je voor de derde keer bent gecontroleerd wel eens water mag kopen. Jullie bedrijpen dus wel dat iedereen zo'n beetje uitgedroogd boven kwam. Ook hebben ze bedacht dat groepen maar een uur binnen mogen blijven, dus je moet er ook nog eens in een behoorlijk tempo doorheen. Om je dan toch niet helemaal zonder zuurstof door te laten gaan, staan er voor groepen bij de uitgang zuurstofflessen klaar........ ja aan alles wordt gedacht!!!

Het paleis zelf was erg indrukwekkend, maar boos konden we wel worden om alle pracht en praal waar zo'n lama dan weer mee begraven moet worden. Waar ik altijd dacht dat het Tibetaanse Boedisme zo ontzettend puur was, word ik toch wel wat teleurgesteld als ik zie dat ook daar weer een stelletje machtswellustelingen zichzelf aan het verrijken zijn.

In de straten zie je dan een stel bedevaartgangers zich ter aarde werpen om zo hun rondgang te maken en misschien wel hun laatste centjes bij de diverse beelden offeren. In het paleis word je dan gewoon geconfronteerd met een graftombe van de 5e dalai lama die zonodig een graftombe moest met 3721 kg goud!!!! compleet belegd met diamanten, turkooizen en koraal. Echt te gek voor woorden.

Na de lunch zijn we naar het zomerpaleis van de huidige dala lama gegaan, het Norbulingka. Dat was iets minder protserig. De tempel waar alle vervoersmiddelen van hem staan was leuk om te zien. In de tuin ook weer vele bedevaartsgangers waar wij dan weer een bezienswaardigheid voor zijn. Zelfs ik schijn hier nogal groot over te komen en ik word dan ook regelmatig in mijn arm of bil geknepen door een paar lachende moeders......

Voor vandaag was dit het wel weer even. Morgen gaan we naar het Ganden klooster.

Groetjes,

Fred & Nori

Reacties

Reacties

Ella

Hoi Fred! Werd jij in je billen geknepen?
Dat is bijzonder. In Turkije ben ik ook weleens in mijn billen geknepen door een puberjongen. Die heb ik dus maar even achtervolgd en lekker ook in de billen geknepen.
Zijn jullie nog aan de zuurstof geweest?
Veel reisplezier gewenst, ook namens Wouter

Fred

Nee, Nori wordt steeds in de billen geknepen, bij mijn billen kunnen ze niet komen, daar zijn ze te klein voor (de Tibetanen bedoel ik, niet mijn billen!). Een aantal in de grooep is inderdaad aan het zuurstof, wij nog niet. Alleen af en toe wat last van lichte hoofdpijn.

Groetjes Fred, ook namens Nori.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!