Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

Second time Kathmandu

Even van mijn kant nog een update van de afgelopen week in Tibet. Omdat we zo weinig van ons hebben kunnen laten horen, zijn een hoop details inmiddels vanwege alle indrukken een beetje op de achtergrond geraakt.. We proberen nu we wat meer rust in het programma hebben ingebouwd de laatste week weer wat van de indrukken terug te laten komen.

Wat me het meest is bijgebleven de afgelopen week is toch wel de 'beklimming' van de Mount Everest. Nori schreef dan wel dat het minus 5 graden was maar volgens een aantal gidsen was het op dat moment toch zeker minus 10 graden. De wandeling op grote hoogte ( ruim 5.000 meter) van het klooster van Rongbuk waar we overnachtten) naar het base camp van de Mount Everest zal me altijd bijblijven. Ik heb al veel gezien de laatste decennia maar dit vormt toch een van de hoogtepunten. We hebben natuurlijk enorm veel geluk gehad met het weer. Stralend onbewolkt weer met vrij uitzicht op de Mount Everest. Gedurende het jaar komt dat niet veel voor. We hebben weliswaar daarom bewust voor deze periode gekozen, maar het blijft toch altijd afwachten. Ik hoop dat de nog te plaatsen foto's jullie enigszins een beeld zullen geven van wat wij hebben gezien en meegemaakt. Om dan uiteindelijk aan te komen bij het basecamp na een vermoeiende zware tocht van 9 kilometer geeft een enorme kick. Het was met name bijzonder omdat het hoogseizoen per 20 oktober was afgelopen en het basecamp geheel verlaten was behalve wat zotte toeristen als wij die ook zo nodig in november nog een stukje de Mount Everest opmoesten.

Terug in het guesthouse van Rongbuk ben ik nog in mijn uppie naar buiten gegaan om de zonsondergang te bewonderen. Ik heb daar wel een kwartier staan blauwbekken in de zon maar het was de moeite waard.

Nu zijn we dus terug in Nepal en zijn we blij verrast met het feit dat hier momenteel het Nieuwjaarsfeest wordt gehouden genaamd Deepavali. Dat betekent dat de gehele stad wordt verlicht met lampjes en kaarsjes en allerlei prachtige mozaieken op straat worden gemaakt. Het is letterlijk en figuurlijk een feest om dat te zien en mee te maken. Het is een drukte van jewelste hier op straat, overvol met auto's en brommers en dat allemaal al toeterend in harmonie (maar niet heus).

Vandaag wel de zwaarste dag van het programma meegemaakt. Behalve het zware emotionele afscheid van de groep hebben we vanochtend en een deel van de middag eenzaam en alleen aan het zwembad moeten vertoeven. Een hels zwaar karwei bij 25 graden en zon. Bedankt alvast voor al het medeleven wat dit bij jullie oproept.

Morgen gelukkig weer een wat makkelijkere dag want dan gaan we al hobbelend 5 a 8 uur rijden met de streekbus naar Pokhara. Hiervoor moeten we om 6 uur opstaan maar dat doen we liever dan dat luie gedoe van vanmorgen waarbij we moesten uitslapen.

Nou, dat was het wel weer zo'n beetje. We zullen ongetwijfeld vanuit Pokhara de site kunnen bijwerken. Even voor jullie ongenoegen: het is daar momenteel 30 graden! Ja sorry, ik vind het ook niet fijn, het blijft erg veel lijden deze week.

We hopen zoals vaker gezegd daar de foto's op de site te kunnen gooien.

Voor nu alvast een ieder een gelukkig Nieuwjaar.

Liefs Nori & Fred.

Reacties

Reacties

Angelique en Hans

Allereerst Fred eindelijk weer even oud! Wel een beetje laat, maar dat heb je op deze leeftijd, nog van harte gefeliciteerd! Vanavond ben ik er even goed voor gaan zitten om jullie fantastische reisverhaal door te lezen. Wanneer komt het in boekvorm uit? We krijgen er trouwens ook erg zin an. Onze Chinees is gisteren trouwens weer thuisgekomen. Heel veel plezier verder in Pokhara van ons allemaal.

Marjo

Ik wil gewoon totaal niets meer over jullie reis horen want die 30 graden bevalt me helemaal niet!!!
Geen liefs en al helemaal geen kus

Haha nee hoor, het is jullie gegund

Njola

Pffffff........ik heb echt medelijden met jullie hoor;-)

Njola

Wel vervelend om afscheid te nemen van de groep. Weet wat jullie bedoelen, beetje onwennig, rustig. Maar dat ben je ook zo weer vergeten als je van al die luxe geniet en weet dat je lekker nog een week hebt:-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!