Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

Bahir Dar

.....Tjonge, jonge de Chinezen hebben de infrastructuur hier aardig onder controle, maar de digitale snelweg is hier een drama! Dit is poging vierhonderd weet ik hoeveel dus hoop dat het nu eindelijk eens lukt. Ook in Addis Abeba lukte het niet en das nog wel de hoofdstad...... Van Addis zelf niet veel gezien omdat het donker was bij aankomst en de volgende ochtend was t ook donker. Zoals gemeld om 5 uur op voor een lange reisdag met als eindbestemming Debra Markos. Onderweg gestopt bij het bedevaartsoord Debra Libanos. Dat is zo'n beetje de heiligste plaats van Ethiopie. Foto's gemaakt in Dejen van de Sorghun wat bij ons gelijk is aan hop voor t brouwen van bier. In Dejen ook heerlijk koffie gedronken, want koffiezetten kunnen ze hier wel! Onderweg al veel pennen uitgedeeld want als je alle kinderen moet geloven gaan ze hier allemaal naar school. Gisteren riep een jochie van 3 : "do you have pen, i'm student"....... De 28e stond de wekker ook weer op 5 uur en na een heerlijk ontbijt hadden we de reis naar Bahir Dar voor de boeg. Na aankomst in hotel The Blue Nile Resort meteen de bagage gedropt op de kamer en de bus weer in om te gaan lunchen bij Dib Enbessa. Lekker soepie genomen en vervolgens om de rekening gevraagd. Tja..... en toen begon de ellende.....Nori betaalde met een briefje van 100 bir en bij het zien van het briefje begon het meisje te sputteren dat het briefje niet deugde! Er stond geen nummer op omdat er een hoekje af was Jaaa Duhhh This is Africa! Hoezo mooie bankbiljetten en deze hadden we nog wel van de Ethiopische bank zelf ontvangen. En dan moet je Nori hebben! Die pikt zoiets niet en weigert daarna elke medewerking. Dus Nori loopt gewoon weg en het arme kind rennend en verontwaardigd er achteraan. Manager erbij en bij de bus een verhitte discussie waarbij inmiddels zo'n beetje heel Bahir Dar uitgelopen was, maar Nori bleef natuurlijk voet bij stuk houden en toen dat tot hun hersentjes was doorgedrongen, bond de meute in en rende 1 van de boys naar de dichtsbijzijnde bank om het kapotte btiefje om te ruilen. Dat bleek geen enkel punt en de manager bood vervolgens zijn excuses aan waarop Nori deze tragedie afsloot met de woorden: "zie je wel".......!!! Voor ons is het nu duidelijk waarom die Ethiopiers zulke goede hardlipers zijn De boys was in een paar minuten van het hotel naar de bank en weer terug. Vandaag de 29e mochten we uitslapen want we hoefden pas om kwartje na 8 zoals onze Vlaamse reisbegeleidster zegt in de bus te stappen. Met de boot naar Zegie om daar een koptische kerk te bezoeken. Op dit eiland waren zowel mannen als vrouwen welkom in tegenstelling tot de eilandjes die we onderweg passeerden daar was er 1 voor vrouwen en 1 voor mannen bestemd. Daarna heerlijk met het bootje weer terug vergezeld van de pelikanen en heerlijk in de zon geluncht. Verder een beetje door Bahir Dar geslenterd en net met de tuk tuk naar het centrum om heerlijk buiten op de veranda van hotel Ghion te dineren. Dit is het even voor nu, liefs, Fred & Nori