Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

Bajawa, Luba, Tololela en Bena

Hallo allemaal,

Om goed op gang te komen, maar weer eens vroeg opgestaan vandaag. Om kwart voor 7 aan het ontbijt. Wij aan een lekkere bananenpancake en via de whatssapp hoorden we dat Elaine om die tijd nog naar bed moest gaan ;-) toch grappig dat tijdsverschil.

Om half 8 zaten we weer in de bus voor een kort ritje van ongeveer een uur. Het eerste dorpje wat we zouden bezoeken was Luba. Het laatste stukje er naar toe moesten we lopen, want de bus kon daar niet meer komen.

Wat een mooi traditioneel bergdorpje was dat! De sarongs die er werden geweven waren vooral voor eigen bewoners en niet voor de toeristen. De sarongs worden dan bij de ceremoniële feesten die er regelmatig zijn gedragen.

Vandaar uit hebben we onze wandeling vervolgd naar Tololela, ook weer een prachtig traditioneel dorpje met een hoger en een lager gedeelte. In het lage deel werd net een huis afgebouwd en dat ging gepaard met veel ceremonieel. In een soort van dorpshuis zat de chief (compleet met burgemeestersketting, maar dan anders) voor een maquette van het nieuw te bouwen huis. Manden gekookte rijst eromheen en veel vrouwen ;-)

Fred had sjans met één van de dames, want toen ik een foto van hen maakte kroop ze steeds dichter tegen hem aan, tot groot vermaak van de andere dames die het eigenlijk ook allemaal wel wilden, maar niet durfden.

Ook kregen we de offering van een paard te zien. In eerste instantie vond ik dat niet zo heel fijn, maar later was ik toch nieuwsgierig genoeg om te gaan kijken. We kregen daar ook nog eten aangeboden, de gekookte rijst en vlees van het varken wat net daarvoor geslacht was.

Daarna verder door het langgagegebied waarbij we onderweg van alles zijn tegen gekomen, zoals onder andere wilde vanille, cashewnoten, koffie, cacao , ananas en natuurlijk papaya. Heel leuk om te zien hoe alles hier in het wild groeit.

Na de wandeling nog een ander dorpje bezocht, Bena, maar daar vonden wij niet zoveel aan omdat het in onze ogen al veel te veel toeristisch was. Zeker nadat we in die pure dorpjes waren geweest. Dus weer de bus in en terug naar Bajawa, waar de lunch alweer op ons stond te wachten. Heerlijke sateetjes, gado-gado en een tomatensoepje dit keer.

We hebben geloof ik nog nooit zoveel gado-gado en op zoveel verschillende manieren bereid gegeten, maar oh, wat is het lekker....

Na de lunch waren we vrij en zijn we vast de tassen gaan inpakken voor de trekking. Morgen rijden we met de bus en de truck richting Denge vanwaar we onze trekking gaan maken. Jullie zullen dus even niets van ons horen, want we hebben begrepen dat we daar geen wifi hebben, maar dat geeft jullie mooi de tijd om te reageren zodat we weer wat te lezen hebben als we terug zijn;-)

Wij staan in ieder geval morgenochtend om 5.15 op (jullie tijd 23.15 uur) dus denk dan maar even aan ons....

Voor nu, bai bai en tot over een paar dagen,

Fred & Nori

Christine

Het is vrijdag middag zon schijnt hier in Diemen zitten lekker aan een rood wijntje de spelen in Londen te bekijken en onze boogschieten van der ven kan nog brons halen met zwemmen hebben we er een gouden er bij goed hoor vindt je je verhalen nog steed leuk xxx

Nel

Goedemorgen Nori en Fred,

Weer een nieuwe dag in dat schitterende land, hier nog een lekkere tempratuur ondanks dat het over elven is, het is een zwoele avond. Ik ga zo naar bed en jullie gaan lekker lopen, geniet er van liefs Nel

Marjo

Ik hoop dat jullie op dit moment genieten van de trekking. Ik ga zo mijn bedje in na een prachtige dag in Kikkerlandje.