Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

Treinreis van Amritsar naar Delhi

Om tien voor half 4 gaat ons wekkertje. Amper 3 uurtjes geslapen. Om 4 uur worden we door een busje opgepikt dat ons naar het station brengt. We hebben gereserveerde plaatsen in een 1e klas coupé met airco. Om 5 uur vertrekt de trein en in ruim 6 uur rijden we door de rijstvelden naar New Delhi. Daar staat opnieuw een bus voor ons klaar die ons naar Hotel Suncourt Yatri brengt. Dit is hetzelfde hotel als bij de start van onze tour.

We checken in en nemen daarna meteen een tuktuk naar het centrum van oud Delhi. Het is opnieuw drukkend warm en het verkeer loopt overal vast. Ook voor de tuktuk is er geen doorkomen aan. Even later staan we helemaal stil, de tuktuk staat zonder benzine. Lekker handig. Maar al snel kunnen we van de ene tuktuk in de andere springen en wordt tussen de chauffeurs geregeld dat het met de prijs goed komt. Ook deze chauffeur heeft weer een aparte gebruiksaanwijzing. Hij wil ons langs allerlei andere bezienswaardigheden leiden. Ook weer het bekende Aziatische verhaal. Geduldig horen we het allemaal aan en wijzen vervolgens alle voorstellen af. We willen eerst naar Raj Ghat, de crematieplaats van Mahatma Gandhi en dan naar het Rode Fort om in het oude centrum van Delhi nog wat souvenirs te bemachtigen. De tuktukker komt nu weer met het verhaal dat de crematieplaats tot 4 uur gesloten is. Oké, dan maar rechtstreeks naar het oude centrum. Daar laten we ons afzetten bij het Rode Fort en zijn we blij verlost te zijn van weer een lastige tuktukker.

We lopen naar Chandni Chowk, het oude centrum van Delhi met z’n wirwar van straten en winkeltjes. We merken dat we toch wel wat honger hebben en dat we in deze zinderende hitte dit niet mogen veronachtzamen. Maar waar vindt je zo snel in dit gedeelte van Old Delhi een acceptabel restaurant voor westerlingen. Nergens. Maar een grote M doet ons hart sneller kloppen. Bij de McDonalds schransen we een patatje, een ijskoude colaen een McChicken naar binnen. Normaal zijn we niet zo gek van McDonalds maar nu is het fastfood toch zeer welkom.

In één van de ambachtelijke straatjes van Chandni Chowk gaan we op zoek naar zilverwerk. Al snel slagen we erin om in het juweliersgedeelte voor de meiden twee zilveren armbanden te kopen en van Nori krijg ik ook een prachtige zilveren armband. We slenteren door de doolhof van straatjes en de hitte is er uiteindelijk toch de reden van dat we besluiten om af te nokken. Maar eerst willen we toch nog de crematieplaats van Gandhi bezoeken. Het is ongeveer kwart over 3 en om 4 uur moet de plek te bezichtigen zijn. Een tuktuk is snel geregeld en om half 4 staan we al voor de poorten van Raj Ghat en wat een wonder …….. de poorten gaan helemaal niet pas om een uur of 4 open maar de crematieplek is gewoon de gehele dag door te bezichtigen. Die vuile vieze tukdriver ……….. welcome in incredible India. Ik ben bij mijn eerste bezoek aan Delhi zo’n 10 jaar geleden al eens op deze plek geweest. Het bezoek valt me nu wat tegen, de crematieplaats ligt er anders bij dan 10 jaar geleden, meer verwaarloost, minder indrukwekkend. Nori is toch blij de plek te kunnen aanschouwen, het gaat natuurlijk niet voor niets om de grondlegger van het hedendaagse India.

Met dezelfde tuktuk rijden we terug naar het hotel. Wederom zitten we constant vast in het chaotische verkeer van Delhi. Alles kleeft en plakt aan onze lichamen en een douche zal zeer welkom zijn. Om half 5 bereiken we het hotel.

Om 7 uur hebben we met de gehele groep afgesproken om te eten. Het is ons laatste samenzijn want morgen vliegt het gedeelte van de groep die geen verlenging naar Agra hebben geboekt terug naar Nederland. Het restaurant is hetzelfde als bij de start van de reis en hier durven we ons weer te wagen aan vlees. De kip is heerlijk en het bier smaakt ons weer best in deze hitte.

Nu zijn we op onze hotelkamer en schrijf ik onze reiservaringen van de laatste dagen op. Het is elf uur en ik ga er een punt aanbreien want morgen moeten we om half 6 op voor een fietstour door Delhi.

Groetjes Nori & Fred