Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

De laatste loodjes

Dinsdagochtend, onze laatste dag in India, lekker uitgeslapen, voor het eerst in dagen. Na het ontbijt een duik in het zwembad genomen, tassen gepakt en om 12 uur staan we klaar voor onze terugreis per bus naar Delhi.

Onderweg doen we in een sneltreinvaart Fatehpur Sikri aan, de hoofdstad van het Mogolrijk van 1571 tot 1585. De stad werd gebouwd door de Mogolheerser Akbar de Grote in rotsachtig gebied op 37 km ten westen van Agra. Voor mij is het een weerzien en in de jaren is het een toeristische attractie geworden met een grote parkeerplaats en op het plein van de Grote Moskee allerlei commerciele kraampjes. Het doet de bezienswaardigheid in mijn optiek geen goed. Het is opnieuw drukkend warm en de animo is beduidend minder om hier op het heetst van de dag nog langer te vertoeven.

We zijn dan ook blij als we de gekoelde bus weer in kunnen. Al snel stoppen we voor de lunch. In de verte zien we onheilspellende dreigende wolken langzaam onze kant opkomen. Dat belooft niet veel goeds. En dat klopt, al snel na de lunch breekt een tropisch noodweer los. De geplande route naar Delhi moeten we zelfs verlaten omdat door wateroverlast er geen doorkomen meer aan is. Langzaamaan begint een aantal van ons gezelschap zich al wat zorgen te maken over het mogelijk missen van het vliegtuig. Onzin natuurlijk, het is pas 3 uur in de middag en ons vliegtuig vertrekt om 03.20 uur in de nacht. Al moeten we nog uren rijden naar Delhi, 12 uur moet toch genoeg zijn.

Via allerlei kleine weggetjes en dorpjes bereiken we na een uur toch weer onze geplande route. Het is heerlijk om te zien hoe kinderen genieten van de regen en spelen in de overstroomde dorpen. De regen wordt hier als heel welkom ervaren, ook de Indiase bevolking zucht onder de vochtige hitte en deze verkoeling is heerlijk aangenaam.

Na 9 uur rijden bereiken we Delhi na de laatste uren stapvoets vooruit te zijn gegaan. Het extreme weer zorgt ervoor dat de verkeerschaos nog erger is dan normaal. Richting het vliegveld brengt onze chauffeur ons naar een aangenaam restaurant voor onze laatste Indiase avondeten. Het smaakt allemaal weer uitstekend. Nu is het nog maar een half uurtje naar het vliegveld. Om 23.00 uur komen we daar aan. We kunnen meteen inchecken en nu begint het lange wachten tot de instaptijd van half 3. Het is een lange dag en we zijn blij wanneer we plaats kunnen nemen in het vliegtuig. Meteen na de snack gooien we de stoel naar achteren, wikkelen we ons in de kleedjes en slapen wat. De vlucht duurt 8,5 uur. Even voor schematijd, 10 over 8 in de ochtend,landen we op een somber Schiphol. En wij maar denken dat het in Nederland warm en zonnig is, mooi niet dus. Maar zo erg vinden we het ook weer niet na de hitte die we eigenlijk de gehele reis hebben gehad.

Het is een prachtige, avontuurlijke reis geweest, van de Tibetaanse cultuur in het hooggelegen Himalayadeel Ladakh, de prachtige trekking en reis door de Himalaya, de Sikh-cultuur in Punjab, het bezoek aan het 7e wereldwonder de Taj Mahal en het islamitische chaotische leven van Delhi.

Wij bedanken iedereenvoor de leuke reacties. We zullen nog wat foto's plaatsen en gaan nu verder met het acclimatiseren in ons eigen landje. Tot ziens.

Nori & Fred