Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

Onze laatste dag in Bangkok

Dag 5, 19 juli 2017

Alweer onze laatste dag in Bangkok. Lekker uitgeslapen en om half 8 naar het ontbijt. Om 8 uur de tuktuk richting koninklijk paleis. Het was daar al een drukte van jewelste, wat natuurlijk alles te maken heeft met de koning, Bhumibol Rama IX van de Shakridynasti. Hij was koning sinds 1946 en overleed op 13 oktober 2016. De begrafenis vindt plaats van 25-29 oktober 2017 en de crematie is op 26 oktober 2017. Nu wordt er hard gewerkt aan het bouwen van de crematietempel. Zijn as zal worden ingemetseld in een van de boeddhistische tempels van het paleis.

Hij is 88 jaar geworden en dit jaar is het een jaar van nationale rouw. Koning Rama IX werd ook de ziel van het volk genoemd en was de langst regerende vorst tot nu toe. Lange rijen met mensen, allen gekleed in het zwart, nemen afscheid van de koning. Vanwege zijn overlijden zijn er ook allemaal fototentoonstellingen te zien vanaf de start van zijn regeerperiode tot het einde. Ook hij was een fervent jager, dus hij zal ongetwijfeld met onze Bernard wel eens een olifantje hebben geschoten ;-)

Rond gelopen bij het paleis en de omliggende gebouwen, daar ook de diverse boeddhistische tempels, de Wat Phra Keo, waar in het hart van dit tempelcomplex de Emerald Boeddha staat. Elk seizoen wordt deze boeddha door de koning in een ander jasje gehesen. De boeddha is slechts 66cm hoog en 45cm breed en geheel van jade gemaakt. Deze boeddha wordt beschouwd als hét religieuze en dynastieke symbool van Thailand.

Na dit alles zijn we naar de Wat Pho gegaan, waar een enorme liggende Boeddha te bewonderen is. Helaas stond deze ook voor een deel in de steigers. Dit is de oudste en grootste tempel van de stad.

Hierna zijn we lekker gaan eten, terug naar ons hotel gegaan en lekker gezwommen. Tegen de avond zijn we naar een restaurantje gegaan waar wij via Tripadvisor op werden geattendeerd. Dit lag namelijk zo’n 200 meter van ons hotel.

Toen we daar aankwamen, was er al een wat dreigende lucht en werd het behoorlijk donker. En de tafeltjes buiten waren niet overdekt. Dus wij vroegen wat er zou gebeuren als het daadwerkelijk zou gaan regenen, maar men zei dat wij daar geen zorgen om moesten maken. Toen het echt begon te plenzen kwam hij met een grote parasol aanlopen, maar die kon natuurlijk niets beginnen tegen dat met geweld opspattende water. Dus snel onder een paraplu naar binnen gerend. Werkelijk genoten van het heerlijke eten wat door Joke en haar man mr. Lek voor ons werd bereid. Voor iedereen had zij wel een praatje en zij raadde ons de krabcurry aan. Nou die was echt om je vingers bij op te eten!

Zij vertelde ook dat haar man iedere ochtend naar de markt gaat om verse vis te kopen en verder alle ingrediënten die hij s avonds denkt nodig te hebben. Na afloop moesten ook wij een stukje op de muur schrijven, de muur staat rondom volgeschreven met allerlei teksten uit vele landen, dus mocht je ooit in de buurt zijn, ga dan vooral daar eten!

Dit was het zo’n beetje voor vandaag. Morgen gaan we weer verder en gaan we naar de drijvende markt om daarna naar een drijvend hotel te gaan, waar we 2 nachten zullen blijven. Ik heb begrepen dat daar geen elektriciteit is, dus of wij daar wel bereik zullen hebben geen idee, maar dat merken jullie dan vanzelf wel.

Voor nu slaap lekker,

Fred & Nori