Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

Ayuttaya

Vandaag hebben we eens echt uitgeslapen. We werden dan ook pas om 10.00 uur opgehaald door onze privé auto om naar Ayuttaya te gaan. Hij reed lekker door, dus ruim twee uur later konden we al inchecken in ons hotel, the Baan Thai House in Ban Bang Sai Nai, Ayuttaya. Een prachtig kleinschalig complex met maar 14 huisjes. We zitten hier midden in de stad, maar toch waan je je op het platte land. Niets te horen van de drukte.

Na de lunch en de afspraak voor de massage met een tuktuktour op pad om diverse Wats te gaan bekijken. Als eerst gestart met de Wat Yai Chaya Mongkol. Dit is een meditatietempel. Rond de grote stupa (Chedi) staan 135 grote en kleine boeddha-beelden. De Chedi zelf is 62 meter hoog. Nadat je al zwetend de trap bent opgegaan, vind je binnenin dan een soort van wensput waar iedereen (ook wij) muntjes gooien en een wens doen. Daaromheen ook weer diverse “gouden” boeddha’s.

Als tweede zijn we naar de Wat Maha That gegaan, dit is een al wat ouder complex uit 1384. De grootste bezienswaardigheid en het meest gefotografeerde object hier is een Banyanboom waarin een boeddhakop is vergroeid in de wortels. Heel mooi om te zien hoe het nu eigenlijk uit een geheel bestaat. Niemand weet echter hoe de kop in de boom terecht is gekomen. In het voorjaar is er een enorme storm geweest, waarbij de boom zwaar beschadigd raakte en om de boeddhakop te redden is een groot deel van de verwoeste boom omgezaagd, zodat de kop niet zou beschadigen.

Terug bij de tuktuk bleek hij pech te hebben en zijn vrouw te hebben opgeroepen om het over te nemen, dus daarna zijn we met Po Beng naar het voormalig koninklijk paleis gegaan. Het koninklijk paleis in Bangkok is gebouwd naar dit voorbeeld. Hier even rondgewandeld en ook weer prachtige plaatjes geschoten van de chedi’s.

Als laatste vandaag zijn we naar de liggende boeddha van 26 meter groot gegaan, de Wat Lokaya sutharan. De kop rust op een lotusvormig kussen. De boeddha is later gebouwd op de grondvesten van een klooster wat eerder verwoest is door de Birmezen.

Inmiddels was het kwart over vier geweest en vonden we het mooi zo. De zon schijnt onverbiddelijk op ons bolletje en het is zo’n 34 graden, dit voelt volgens onze weermeter aan als zo’n 40 graden en dat geloven we ook wel. Nog nooit zoveel water gedronken en daarbij het idee hebbende dat het er net zo hard weer als zweet uitkomt. We drijven van top tot teen……

Terug in het hotel even opgefrist en toen was het alweer tijd voor een Thaise massage dit keer, we moeten tenslotte alle soorten massages uitproberen…..

Toen we binnenkwamen, kregen we een paar lila pakjes uitgereikt, helaas heb ik daar geen foto’s van omdat ik geen camera bij me had. Maar we leken met een paar verkeerde samoerai. Fred kreeg een stevige dame toebedeeld en ik een kleine wat oudere dame, met wat achteraf bleek, heeeel veeel ervaring!! Ik heb spieren gevoeld, waarvan ik het bestaan ooit uit een boekje heb moeten leren voor de sportmassage, maar waar ik eigenlijk het bestaan van was vergeten. Ze kroop op haar gemak over me heen en gebruikte haar hele lijf om me eens flink onder handen te nemen. Inclusief die venijnige teentjes van haar! Maar goed, na afloop voelden we ons beiden als nieuw en daar gaat het tenslotte om, dan maar even twee uurtjes pijn lijden.

Na dit alles moest natuurlijk de maag weer gevuld worden en oh, wat kunnen ze hier toch lekker koken. Aan de springrolls, Pad Thai en een schotel met spicy kip en cashewnoten. Jumjum!

Nu uitbuiken op de kamer met een kopje thee erbij en onze dag was weer helemaal geweldig!

Bai bai,

Fred & Nori

Reacties

Reacties

Ella Wijsman

Lieve Nori en Fred,
Wouter en ik genieten weer van jullie kleurrijke reisbrieven. Leuk dat jullie al die massages (inclusief de venijnige teentjes op je rug) gaan doen. Ik hoor graag meer!
Ayuttaya hebben wij een keer kort bezocht, die rijen met koppen vond ik indrukwekkend!
Wij hebben net twee weken Kroatische kust achter de rug, Heel mooi! De temperatuur liep ook wel op tot 34 graden. Maar dan is er overal wel een strandje te vinden...

Hartelijke groet van Ella

Fred

Lieve Ella en Wouter,

Hartelijk dank voor jullie enthousiaste reactie. Voor mij is het een weerzien na ruim 25 jaar maar heel bijzonder om dit opnieuw te beleven met mijn lief. Wij zitten nu in Sukhotai, morgen gaan we langs de tempels fietsen. Heerlijk om te horen dat jullie ook nog zo volop genieten van het reizen.

Liefs Fred

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!