Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

Olifanten, Long Neck Karen en Akha

Om kwart over zes ging de wekker. Snel aankleden en naar het ontbijt, want om zeven uur zouden we worden opgehaald. Toen wij om 10 voor 7 in de lobby kwamen, stond onze chauffeur al te wachten. Het was weer een busje voor 9-personen en wij dachten dat hij nog wel anderen op moest halen, maar het bleek dat we met z’n tweetjes naar de olifanten gingen.

De dames U Thai en Ngong Luck stonden al grazend op ons te wachten. Ook hier bleek dat we maar met z’n tweetjes waren, hoe heerlijk! De dames zijn opgekocht door een Nederlandse eigenaar die vond dat zij hun werk als showolifant er wel op hadden zitten. Zij hebben dat zo’n 10 jaar gedaan en genieten nu van hun welverdiende pensioen.

Wij mochten helpen het eten voor hen klaar te maken, dat bestond uit heel veel stengels bamboe en die lange stukken moesten in mootjes worden gehakt. Die mootjes gingen dan weer in een mand en die moesten we naar de olifanten brengen.

Maar niet voordat we eerst onszelf in het Karenpakje hadden gehesen en de twee commando’s: mond open en goedzo hadden geleerd op z’n olifants. Bon Soong is open je mond en Dee Dee is goedzo/goed gedaan.

Nadat we dit onder de knie hadden en we er voor de olifanten als niet te onderscheiden van de Thai uitzagen, mochten wij hen gaan voeren. De commando’s werkten prima en de dames luisterden heel goed. Daarna mochten wij een wandeling met hen maken door het bos, naar de modderpoel, voor het dagelijkse modderbad. Dit was alleen voor Ngong Luck en niet voor U Thai omdat zij zwanger is en rond het nieuwe jaar haar kleintje verwacht. Heel voorzichtig ging Ngong Luck in de modderpoel zitten en vervolgens liggen, toen wij haar insmeerden met de modder zag je gewoon dat zij het heerlijk vond.

Toen zij daarna de rivier in mocht lopen, liet zij zelfs een klein trompettertje horen van blijdschap. Ook hier ging zij weer voorzichtig in en lekker liggen zodat wij de modder weer van haar af konden wassen. Hier kwam U Thai wel bij, want die liet zich zo’n bad niet ontnemen. Ook zij genoot zichtbaar van haar bad.

Na dit alles mochten wij douchen en stond de lunch voor ons klaar. Nadat wij dit op hadden, gingen we weer met onze gids mee, onze volgende bestemming was namelijk een Long Neck Karen dorp. Daar hebben we dames en jonge meisjes gezien met die enorme ringen om hun nek. Ons ondertussen afvragend of dit allemaal wel gezond is, maar ja, het hoort bij hun cultuur, dus wie zijn wij om daar iets van te vinden? Het was prachtig om te zien, hoe zij leven en hoe zij hun cultuur in ere houden.

Ook hebben we nog de Akha-stam, het bergvolk bezocht. Ook zij zien er prachtig uit en hun zware hoofdtooien doen zij zelfs niet af, wanneer zij op het land aan het werk zijn. En natuurlijk geldt het ook hier weer alleen voor de vrouwen, die mannen die liggen een beetje te lanterfanten en zogenaamd te socializen……… Dit geldt overigens voor beide stammen. De vrouwen doen al het werk……..

Terug in het hotel nog een verfrissende duik genomen en een tukje gedaan. Nadat wij ons weer hadden opgefrist in het hotel een mojito gedronken en daarna met de Songwae van het hotel naar de zondagsmarkt gegaan die om vier uur was begonnen. Allemachtig! Wat liepen daar veel mensen! Soms voetje voor voetje over de markt, dus wij hadden het al snel bekeken en zijn lekker een massage gaan opzoeken……

Na de massage nog een gezonde fruitmix gedronken en daarna met de tuktuk naar het hotel. Nu lekker slapen en genieten van de laatste nacht in ons prachtige hemelbed, want morgen gaan we alweer door naar de volgende bestemming in het zuiden van Thailand.

Groetjes Fred & Nori

Gerda van eijk

Wauwwww wat een gave dag!!!! Er zijn zoveel dingen die wij ook gezien en gedaan hebben. Het is zo leuk om dit te lezen!!!! Veel plezier morgen!!!

Fred & Nori Jonkhart

Tnx! Leuk dat je zoveel herkent! Xx

Caroline

Wat mooi dat die afgebeulde olifanten nu een fijn leven hebben. Toen wij 30 jaar geleden in Thailand rondliepen, had ik geen flauw idee dat de olifanten mishandeld werden om voor de naieve toerist allerlei kunstjes te doen. Door naar dít project te gaan, dragen jullie bij aan een beter leven van die lieve wijze dieren.?

Nel

Prachtig voor die olifanten, ik ben zelf al jaren lid van de organisatie stap af van de olifant, en nu heerlijk genieten in het zuiden .

Fred & Nori Jonkhart

Daarom zijn we ook naar dit project gegaan. Echt super leuk om van zo dichtbij met deze reuzen te mogen omgaan!

Anita

Geweldig ! Zulke prachtige beesten ?