Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

Verder in het zuiden van Thailand..........

Hallo daar ben ik weer. Eindelijk weer even tijd om te schrijven. Afgelopen donderdag zijn we dus naar Takua Pa geweest en hebben daar een Chinese medicijnman bezocht. Heel veel kruiden voor mannen, tja, altijd al het zwakke geslacht hè…. En wat minder medicijnen voor vrouwen, alleen iets tegen de maandelijkse problemen, alsof dat het enige is waar wij vrouwen ooit last van hebben…… Maar alles puur natuur, zonder toegevoegde chemicaliën werd mij verzekerd. Daar een paar kruidenstempels gekocht (is om mee te masseren, die dingen kosten hier werkelijk niets (60 THB = ca. € 1,50) en mosquitospray gemaakt van puur lemongrass. Bij deze medicijnman een geweldige cappuccino gedronken, hij weet heel goed hoe hij de melk moet opschuimen!

Ook naar de “Litle Amazone” geweest, om daar een kanotocht door de mangrovebossen te makken. Heel leuk om te doen, alleen die slangen die dan af en toe zo boven mijn hoofd in een boom geslingerd hangen, vind ik toch echt iets minder prettig! Heb dan toch het idee dat ze ieder moment in mijn kano kunnen vallen, al dan niet expres, dus dan was ik toch echt wel opgelucht dat ie toch een stukje verder peddelde……

Daarna gegeten bij de locals die zelfs een prijs hadden gekregen voor hun Massaman Curry en die was ook echt heel erg lekker!!! Verder nog dingen gegeten waar ik de naam niet meer van weet en oh, jah ook nog roti mataba, een roti gevuld met kipgehakt en veel kruiden, maar lekker!!!!

Omdat het niet zo heel best weer was hebben we nog een rondje door de stad gemaakt met ons busje, want het kwam even met bakken uit de lucht. Toch kunnen zien hoe de oude gebouwen hier nog in Portugese stijl gebouwd zijn.

Daarna weer terug naar ons Paradise resort, lekker even geluierd in onze boomhut en een wijntje gedronken op de veranda van het restaurant. Want ook al regent het, de temperatuur is goed en door die grote veranda’s kun je dan gewoon buiten zijn. Heerlijk!

De volgende dag was weer een transferdag. De chauffeur stond al ruim voor afgesproken tijd klaar, dus toen wij hadden uitgecheckt, konden wij direct vertrekken. Ca. tweeëneenhalf uur rijden naar de pier in Phuket waarvandaan onze boot zou vertrekken naar Koh Yao Yai, onze volgende bestemming.

Daar aangekomen, moesten we nog even wachten, dus die tijd hebben we benut door even te lunchen, frisse kokosmelk uit de kokosnoot en een lekkere curry. Toen met de boot naar Koh Yao Yai. Omdat het weer niet zo heel goed was, hoge golven en de speedboot klapte er lekker op, dat wordt dus meteen weer een masseur opzoeken ;-)

Koh Yao Yai is een eiland wat ligt in het nationaal park Ao Phang-Nga. Dit is een gebied vol met karstgebergten. In dit park is ook de James Bondfilm “The man with the golden gun” opgenomen. Op de pier stond de Songwae alweer klaar om ons naar het hotel, Thiw Son Beach resort, te brengen. Ook weer een klein paradijsje! Een prachtig houten huisje met een lekkere veranda en hier mogen we dan vier nachten doorbrengen. Wij kijken zo vanuit onze kamer op het zwembad en dan meteen op zee.

Nadat we gisteravond heerlijk hebben gegeten en gedronken bij een restaurantje waar we via TripAdvisor terecht zijn gekomen, Yikgo Bar en it Daeng restaurant, zaten we vanmorgen alweer om 8 uur aan het ontbijt, want er moest weer gewerkt worden. Koken in Mina’s Class. Door de songwae van het hotel naar de pier gebracht en vandaar de oversteek gemaakt naar Koh Yao Noi, het eilandje waar Mina woont. Oversteek duurde ca. 10 minuten en daar werden we opgehaald door de buurman van Mina met een soort van uitgebouwde brommer, geen idee hoe zo’n ding heet.

Bij Mina hartelijk ontvangen en we zouden de kookcursus wel met z’n tweeën doen. Dus dat werd opletten geblazen! Mina was echter tevreden met onze inzet en we hebben een heerlijke Gang Pla (viscurry), een Yum Nue Yang (spicy beefsalade) en een Pad Thai gemaakt. Mina was duidelijk niet van het 1 teentje knoflook en 1 sjalotje, nee, dat ging met minimaal 5 flinke knoflooktenen, die of gekneusd moesten worden of in dunne plakjes gesneden moesten worden tegelijk, dus gooi die knoflookpers maar weg.

We zijn hier de hele ochtend aan het kokkerellen geweest en daarna mochten we weer onze eigen creaties opeten en Mina had voor ons nog een dessert met mango en kokosmelk gemaakt. De kokosmelk daar had Fred trouwens goed zijn best voor gedaan. De kokos moest eerst door ons worden geraspt, al zittend op een soort krukje met een scherpe rasp erop en daarna moest de rasp goed worden uitgeknepen, dan kreeg je de creamy kokosmelk, daarna water erbij en weer uitknijpen dan was het nog steeds kokosmelk, maar minder creamy. De rasp die dan overblijft dient als voer voor de kippen.

Na afloop bracht de buurman ons samen met vier buurtkinderen weg, ja allemaal op die uitgebouwde brommer. De kinderen vonden het zo leuk, dat zij ons al hard zingend wegbrachten. Op de pier konden wij weer in de longtailboot stappen die ons terugbracht naar Koh Yao Yai.

De middag hebben we niet veel meer gedaan. Beetje gezwommen en lekker geluierd bij het zwembad. Zo gaan we ons restaurantje van gisteren maar weer eens opzoeken, want zij serveren overheerlijke cocktails en natuurlijk heerlijk Thais eten.

Bai bai,

Fred & Nori

irma

klinkt allemaal erg lekker, blijf genieten, groetjes

Christine

Dat lijkt me zeker een leuke ervaring om daar een kookcursus te doen als je dan ook nog alle ingrediënten ook in ned kan kopen kan je het nog eens in de herhaling maken
Gr ?❤️?

Fred & Nori Jonkhart

Als het goed is kan ik alles bij de toko kopen Christine, dus we gaan het zeker thuis eens herhalen! Xx

Anita

Super leuk om zo'n kookcursus te volgen. Kun je lekker thuis kokkerellen ?

Kelly Rijsdijk

Hoi Nori,
Wij willen volgend maand naar Thailand gaan voor het éérst. Maar waar??Zijn jullie in Bangkok aangekomen en dan naar een paar dagen ergens anders gegaan. Elke plaats een ander hotel??
Groetes
Kelly

Nori

Hai Kelly wij zijn gestart bij het Chillax resort. Vandaar uit is Khao San road maar een paar minuten lopen. Veel plezier in Thailand! Wij hebben genoten!