Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

Naar Kalimantan

Vanmorgen werden we om 7 uur opgehaald in het hotel. Transfer naar het vliegveld Soekarno-Hatta van Jakarta om daar met Trigana Air naar Pangkalanbun op Kalimantan te vliegen. Daar stond onze gids Susi al op ons te wachten. Zij zal 4 dagen bij ons blijven. Een klein half uurtje later kwamen we aan in het plaatsje Kumai bij ons verblijf voor de komende drie nachten op een originele Klotok. Een boot vernoemd naar het geluid wat hij maakt. Heel rustgevend……. Het monotone geluid zorgt er voor dat je al snel in slaap valt. De eerste stop die we hebben gemaakt was in het Nationale park Tanjung Puting waar o.a. het opvangcentrum Tanjung Harapan gevestigd is. Dit opvangcentrum bestaat uit een voederplaats en een informatiecentrum over de oerang-oetan en is bedoeld voor de oerang-oetan. Men wordt dan ook verzocht om heel erg stil te zijn om op die manier zo min mogelijk de oerang-oetan te storen in zijn leefklimaat. Alle rangers en gidsen letten er ook echt heel goed op, wanneer er iets te hard gepraat wordt hoor je al snel een sttt, of je krijgt een tikje op de schouder met het veelzeggende gebaar met de vinger voor de mond. Op weg naar deze voederplaats kwamen we al snel de eerste oerang-oetan tegen, gezellig met ons meewandelend naar de voederplaats. Daar ging zij op haar akkertje zitten om zich rustig aan vol te vreten, vergezeld van een aantal moeders met hun kleintjes, wat was dat mooi om te zien. Zo rustig en zich door niemand of niets laten afleiden, hun buikjes rond eten…… Er heerst wel een duidelijke hierarchie, want op veilige afstand in de bomen hingen een aantal andere apen te wachten totdat zij ook mochten gaan eten. Een dame lag duidelijk niet zo goed in de groep, want die kwam alleen naar beneden om wat bananen te pakken en maakte zich daarna als een haas, oh, nee als een aap, weer dat zij in de bomen kwam, alwaar zij haar maaltje opat. Alles op het dooie akkertje, geen haast voor deze prachtige dieren. Na de wandeltocht terug door de jungle, kregen we aan boord een heerlijke koude natte handdoek om onszelf weer te verfrissen. Colaatje en gebakken banaantje erbij, jumjum….. Onder het eten hiervan werd de motor van onze klotok weer gestart en was het tijd voor ontspanning, lekker liggend op ons bed al kijkend naar al het moois wat voorbij kwam om op een gegeven moment te stoppen bij een boom vol met Dutch Monkeys (neusapen) haha hoe zouden ze toch aan die naam komen, waarna onze gids ons nog even fijntjes wees op het feit dat die Nederlanders toch zulke grote neuzen hebben…. En bedankt! Hierna hebben we een plaatsje opgezocht voor de nacht. Heerlijk rustig, zonder andere boten om ons heen. Want we hebben ons laten vertellen dat er iedere keer zo’n 35 boten in het park worden toegelaten, dus soms was het ook even druk met boten rondom de voederplaatsen, die alleen per boot te bereiken zijn. ’s Avonds zijn we echt verwend met heerlijk eten en had de bemanning ook nog een honeymoontaart voor ons gebakken, lekker van pure chocolade dus mega machtig!! Tja en ook al zit je dan vol, dan moet je toch voor je goede fatsoen nog een stuk taart naar binnen werken…. Na het eten werd ons bed geprepareerd, lakens opgeschud en klamboe opgehangen. Om 9 uur ging het licht letterlijk uit en zijn we onder het genot van alle oerwoudgeluiden en hier en daar een opspringende vis heerlijk in slaap gevallen in ons duizend sterrenhotel (wat was die sterrenhemel mooi!).

Tot morgen!

Fred & Nori

Mary

Geweldige reis weer!! Waar zijn de foto's van de orang oetans????
Geniet lekker verder! Xx

Jolanda

Prachtig verteld

Fred & Nori Jonkhart

Hoi Mary, op Facebook staan foto’s. Het lukt me niet om ze hier te plaatsen. Groetjes ook van Fred