Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

Een rondje Samosir

Het tweede deel van onze huwelijksreis zit er bijna op. Gisteren een heerlijke luierdag hier op Samosir gehad, met een geweldige massage van 2 Batak vrouwen, Tjee wat zijn die klein! Ik heb een foto gemaakt waarop zij naast Fred staan en dan komen zij wel tot aan zijn oksel….. Maar masseren kunnen zij! De venijnige vingers weten iedere spierknoop goed te vinden en los te maken. Daarna waren wij zo moe dat wij zelfs geen zin hadden om te eten (en dat wil wat zeggen), toch maar een soepje genomen, maar eigenlijk smaakte die niet, dus tandjes gepoetst en heerlijk ons bedje ingedoken.

Vanmorgen zijn we na het ontbijt op pad gegaan met een chauffeur, die helaas geen woord Engels sprak. Na dat we al eerder kennis hadden gemaakt met de Karo Batak, zijn we vandaag naar de Toba Batak gegaan. Batak is van oudsher een scheldwoord en betekent varkenseter, gegeven door de islamieten. Maar door de Batak overgenomen als een eretitel omdat zij trots zijn op hun afkomst en cultuur. Vroeger waren trouwens de Toba Batak notoire kannibalen. Als eerste zijn we naar het museum Huta Bolon in Simanindo gegaan, waar de traditionele Batakdansen werden opgevoerd. De dansen die vooral in het teken staan van gebeden voor de zonen en dochters, dat zij in goede gezondheid en in weelde mogen leven of dat de oogst goed is. De dansen zijn heel anders dan de dansen die wij kennen uit Java en Bali, deze zijn heel sereen en rustig, af en toe wat harder getrommel, maar daar blijft het dan ook bij. Na deze dansen zijn we naar Huta Siallagan ook wel bekend onder Ambarita gereden. Hier konden wij de 300 jaar oude stenen stoelen bewonderen waarop ooit serieuze dorpszaken werden besproken en rechtszaken werden gehouden. Mocht je het “geluk” hebben te werden veroordeeld dat werd je aan een megaliet gebonden en de armen en benen werden dan ingesmeerd met knoflook en peper voordat je werd onthoofd, ik denk dat dat te maken heeft met het kannibalisme wat toentertijd nog speelde. Het hok waar de veroordeelde kwam te zitten heet het schandblok. Na al dit geweld zijn we doorgereden naar Tomok, waar wij eerst hebben geluncht en daarna al lopend naar de graftombes van koning Sidabutar te gaan. Ook hier waren weer stenen stoelen te vinden met een voorstelling van de rechtspraak. Erg mooi om te zien! Daarna langs de vele souvenirs winkels teruggelopen tot dat wij bijna naar binnen werden getrokken door een dame die een paar woorden Nederlands sprak. Hier een magische staf van de Toba Batak gekocht (een tongkat malehat). Een staf die gebruikt wordt bij ceremonies en die meestal bestaat uit vijf dierlijke en menselijke figuren. Na heel wat onderhandelen konden wij er een mooie prijs uitslepen (waarschijnlijk heeft zij voor de rest van de dag de winkel gesloten omdat we toch nog teveel hebben betaald). Als laatste nog naar een uitkijkpunt hoog in de heuvels met een overzicht over Samsosir gegaan en toen weer terug naar het hotel. Lekker het zweet eraf douchen en daarna was het alweer tijd om te gaan eten. Wij zijn gezellig weer naar hetzelfde restaurant gegaan als eergisteravond, waar Mariana en haar man ons al blij verwelkomden. Wij kozen voor de babi pangang van de bbq, gado-gado en mie goreng, Bali-Bai erbij en wij hebben weer zitten smullen! De muziek van Mariana haar man, met zijn Batak liederen maakte de avond compleet. Morgen gaan we naar Medan en dan zit het er hier in Sumatra op.

Groetjes,

Fred & Nori

Tineke en Niek

Leuk volkje die batak
Hopelijk komen jullie heel huids thuis ???

Linda

Klinkt weer als een geslaagde dag?