Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

Mudmasters in the jungle, maar dan anders....

Op maandag 31 juli werden we weer keurig op tijd opgehaald bij ons hotel in Chiang Mai. De chauffeur heeft ons naar het deel binnenlandse vluchten gebracht. Vandaar moesten wij de vlucht met Air Asia hebben naar Surat Thani. Op het vliegveld stond ook weer keurig iemand met een bordje Fam. Jonkhart en konden wij in de auto stappen. Ca. 1,5 uur rijden naar het Kao Sok National Park, waar ons hotel, Paradise Resort ook gevestigd is.

Wij zouden hier in een heuse boomhut overnachten en die overtrof onze stoutste verwachtingen! Er was zelfs een badkamer in gebouwd. In de badkamer kon je ook goed zien dat het om een boomhut ging, omdat de stammen gebruikt zijn om de muren te stutten. Prachtig!

De volgende morgen zijn we na het ontbijt vertrokken. Ook weer zo’n anderhalf uur rijden voordat wij in de boot konden stappen naar de Smiley Lake House, een resort gelegen aan het Chiew Lan Meer. Nadat wij waren ingecheckt was er even tijd om een frisse duik in het meer te nemen. Om 13 uur stond de lunch klaar en om 14.00 uur zouden we dan een excursie gaan maken.

Dit was een zeer bijzondere excursie. Een wandeling door de jungle. Al glibberend en glijdend hebben wij onze weg gebaand, dan weer door de rivier en dan weer door de gladde klei. Ik hoef jullie niet te vertellen hoe wij er toen uitzagen….. soms stopten we even bij een watervalletje zodat we ons weer even schoon konden spoelen en dat was zeer welkom!

Soms moesten we bij de rivier een menselijke ketting maken en elkaar goed vast houden omdat de stroming bijzonder sterk was. De excursie was denk ik met een man of 15, dus het was een mooi gezicht zo’n ketting over de rivier heen. Het einddoel was een prachtige grot waar we voorzien van een zaklamp (die gelukkig tegen een stootje water kon) doorheen mochten lopen. Wat was dat ontzettend mooi om te doen! Na dit alles kon iedereen nog wat zwemmen in het riviertje en daarna hebben wij onze terugweg weer aangevangen. Ook hier hielp iedereen elkaar weer om op de been te blijven, want omdat het intussen was gaan regenen (maar daar merkten wij niet zo heel veel van omdat we toch al doorweekt waren) was het pad nog glibberiger geworden.

Terug weer met de boot, en terug bij ons lake house, meteen een duik in het meer genomen met kleren en al om de bagger eruit te spoelen. Dat water voelde bijna warm aan na dat koude water van de waterval. Alle modder weer uitgespoeld en toen lekker douchen. Het was toen inmiddels bijna tijd om te gaan eten. De wandeling had ruim vier uur in beslag genomen, dus de meesten van ons vielen op het eten aan als hongerige leeuwtjes. Nog even wat nagetafeld met de Fransen en andere Nederlanders uit onze groep en nu heerlijk languit om mijn verhaal op te schrijven. Straks even goed de knietjes, rug en kuiten insmeren, want die begin ik zo langzamerhand te voelen, na deze inspanningen. Voor nu stop ik er mee, morgen schrijf ik weer verder.

Hier ben ik weer… Vanmorgen konden we om 7 uur met de boot mee, maar wij besloten om daar deze keer geen gebruik van te maken en het lijf nog wat extra rust te gunnen, want onze spieren waren behoorlijk getergd gisteren en dat hebben we vannacht best gevoeld.

Achteraf een goede keuze, want de mensen die wel waren gegaan hadden wel 1 vogel gezien, zij wisten niet welke, want daar was ie te ver weg voor en ze hadden uit het geritsel van de bladeren opgemaakt dat er een aap zat, maar die liet zich ook verder niet zien.

Om 8 uur konden we ontbijten en daarna moest het huisje worden opgeruimd en om 10 uur vertrokken we met de boot naar de Pra Kay Pelch Cave, een prachtige grot met veel stalagmieten en stalactieten, vraag me niet welke wat zijn, want die dingen haal ik standaard door elkaar. Maar mooi was het!

Daarna weer een stukje verder varen en toen kwamen we bij drie rotsen die symbool staan voor het natuurgebied hier, zij noemen ze de drie vrienden. Nadat we hier even rustig hebben gekeken en foto’s hebben gemaakt, voeren wij weer verder naar de plek waar wij zouden picknicken. Een heerlijke fried rice with chicken had de keuken van het Smiley Lake House voor ons gemaakt, banaantje en rambutsan erbij en flesje water, smullen maar!

Nadat we ook hier weer even mochten zwemmen in het meer, moesten we na een half uurtje weer verzamelen in de boot om de terugtocht aan te vangen. Terug bij de pier stond de bus al op ons te wachten en konden we van alle resorts daarin plaatsnemen en werden we weer keurig bij ons Khao Sok Paradise resort afgeleverd. Niet naar boomhut 1, maar naar boomhut 4 dit keer. Hier was nog beter te zien dat het huisje om de boom heen was gebouwd. De stammen maken gewoon onderdeel uit van ons balkon en ook in de badkamer is de boom weer goed te zien. Prachtig! Hier mogen we weer twee nachten blijven.

Nadat we heerlijk hadden gedoucht, zijn we naar de receptie gegaan om de was weg te brengen, want die stonk behoorlijk na ons jungletochtje! Ook gingen we kijken of we een massage konden regelen, dat kon en de dames kwamen naar onze kamer. Daar werden alle getergde spieren weer eens goed onder handen genomen. Nu weer als nieuw in het restaurant van het resort en aan ons eerste glaasje, gekoelde, Thaise witte wijn. Jam jam!

Zo meteen lekker eten en dan ons mandje in.

Welterusten,Fred & Nori

Christine

Uit jullie verslag van de jungle maak ik er uit op dat jullie het geweldig hebben gehad voor mij zou dat niks wezen maar gelukkig vult iedereen zijn eigen vakantie in wat hij leuk vind
Wij gaan aanstaande woensdag met onze kleindochter mee naar de EK handbal in Slowakije ze zit in het Nederlands handbalteam onder de 17 jaar

Fred & Nori Jonkhart

Je hebt helemaal gelijk Christine! Vooral niet doen dan. Heel veel plezier in Slowakije en succes voor je kleindochter natuurlijk! Xx

Ella

Geweldig verhaal!
Handig ezelsbruggetje: tieten hangen (soms) en mieten niet.
Hartelijke groet,
Ella en Wouter

Fred & Nori Jonkhart

Hahaha dankjewel!!! Zo kunnen we het vast onthouden!