Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

De laatste uren in Nepal

Hallo allemaal,

Dit wordt alweer het laatste bericht uit Nepal (daarna zijn jullie weer van ons verlost). We hebben het de laatste dagen rustig aan gedaan. Terug uit Pokhara, bleken we niet in het hotel te kunnen waar we eigenlijk geboekt hadden, maar moesten we naar een hotel midden in Thamel. Aan de ene kant vervelend, maar ach het scheelt ons ook weer lopen naar het drukke en gezellige Thamel.

Verder heeft het hotel ook gewoon een zwembad. Kamers zijn wat minder dan we de laatste dagen gewend zijn, maar we waren dan ook erg verwend met die bruidssuite, dat verse fruit stond overigens ook vandaag gewoon op de kamer zoals we de laatste dagen gewend waren.

Nori heeft blijkbaar geen inspiratie meer en heeft het toetsenbord maar aan mij gegeven.

Nori wilde vandaag de vakantie en de laatste dag op een feestelijke manier afsluiten en zodoende kwamen we op het idee om eens gezellig naar een crematie te gaan. Op een van de eerste dagen in Kathmandu hadden we daartoe al een poging gedaan maar het resultaat was met name voor Nori niet echt bevredigend. Nori wil de hele rimbam zien, ruiken, horen en voelen. Kortom, vanochtend ging de wekker wederom om kwart voor 6 af want het staat bekend: de beste crematies hier vind je in de vroege ochtenuren.

Na het ontbijt per taxi naar de heiligste crematieplaats van Nepal aan de Barami-rivier. Deze rivier is ook heilig omdat hij uitmondt in de Ganges. Om een uur of half 8 waren we aanwezig en daar moesten we toch al constateren dat we enigszins te laat waren. De fik zat er al behoorlijk in bij een aantal lijken. Maar, Nori had geluk, de tweede ronde leverde maar liefst 4 lijken op en met veel geduld (en natuurlijk met respect) hebben we vervolgens de ceremonie rondom de lijkverbrandingen kunnen aanschouwen.

Ik maak er natuurlijk wat grapjes over, in feite is het een heel bijzondere gebeurtenis en erg mooi om te aanschouwen. De families hebben er zelf ook geen problemen mee dat een stelletje toeristen naar hen staan te gluren. Dit is nu eenmaal een onderdeel van het Nepalese leven en leven en dood staan heel dichtbij elkaar. In de rivier zitten kleine jochies ten tijde van de verbrandingen met stokken te spelen tussen de restanten. Andere jongens verzamelen de restanten van het hout en zullen dit vervolgens weer gebruiken of proberen te verkopen. Een man vist de lijkwade op, honden lopen naar restanten te snuffelen, apen proberen etenswaren in te pikken die in zakken worden meegenomen om de overledenen te eren. En zo is de 'circle of life' rond. Heel mooi en zeker niet eng.

De laatste uren nog veel souvenirs gekocht (noem het maar gewoon pure rotzooi!!!!, een aantal is speciaal gekocht voor onze weblog-lezers, hahaha, maak je borst maar nat), maar we hebben het allemaal bijna voor nop gekregen want de zaken zijn vandaag niet al te best volgens onze vele lieve Nepalese verkoopstertjes. We hebben daar alle tijd voor genomen en dan is het gewoon een heerlijke bezigheid om met de vrouwtjes in onderhandeling te gaan. Veel lachen en alles levert vele mooie foto's en videomateriaal op.

Zoals eerder door Nori gezegd gaan we nu in Thamel ons galgenmaal verorberen en dan is het eigenlijk over. Morgen vertrekken we om een uur of half 11 Nepalese tijd van Kathmandu naar Delhi. Vervolgens vliegen we in een uur of 10 naar Londen en dan het laatste uurtje van Londen naar Amsterdam. Daar hopen we morgenavond om een uur of 11 Nederlandse tijd weer op vaderlandse bodem (bah) te landen. We hopen jullie allemaal snel daarna in goede gezondheid weer aan te treffen.

Luitjes, tot gauw.

Liefs Nori en Fred.

marjo

Wat nou bah......

Ronald

Hoi Luitjes, de koek is op maar oh wat was de koek lekker. ik (wij) kijken uit naar alle mooie foto's, video's en verhalen. Dat het bijzonder is geweest is zonder twijfel maar om jullie weer in onze armen te sluiten is voor ons weer een bijzonder feest. Een goede terug reis dit keer en tot snel!

Linda

Kan niet wachten om de foto's volgende week te zien.
Goede terugreis en tot snel

Njola

Jullie trip is voorbij maar als je in gedachte teruggaat, kan je het altijd weer beleven!!
Welcome back...........