Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

Arba Minch

Hallo allemaal,

We zijn weer terug in Arba Minch, de uitvalsbasis voor het zuiden van Ethiopie. We hebben de afgelopen week dus de enerverende zuidelijke lus gemaakt langs de grenzen van Kenia, Oeganda en Zuid-Sudan. Het zuiden stond met name in het teken van de vele ethische minderheden. Van de Mursi met de schotellippen tot de Dorsi, Karo, Hamar, met de prachtige beschilderingen van het lichaam en de prachtige versierselen van goud, zilver maar ook van flessendopjes, horlogebandjes en allerlei andere zaken waar ze de prachtigste dingen van kunnen maken. Gecombineerd met dat prachtige Afrikaanse decor van savannes en bergen en de brandende bloedhete zon op ons koppie hebben we een geweldige week achter de rug. Het vraagt wel enig aanpassingsvermogen om goed met de verschillende tribes om te gaan en hen op hun waarden te waarderen. Zo zijn we bij de Hamar bij een bulljumping ceremonie geweest. Dit is een doorgaans 3-daags festijn waarbij huwbare jongens over 8 tot 20 stieren moeten rennen zonder te vallen en weer terug. Als ze dat goed volbrengen mogen ze een meisje huwen. Als hij valt ontvangt hij de hoon van en wordt hij uitgelachen door zijn stam en moet hij een jaar wachten voordat hij weer een poging mag doen. De vrouwen voeren ondertussen een dans met zang en gerinkel van bellen aan hun benen uit en worden vervolgens met een rietje door de springjongen (vergelijkbaar met de sprongdans van de masai) geslagen. De ruggen van de meisjes bloeden vervolgens als een rund en het is hun trots om aan de jongens te laten zien dat ze zonder een uiting van pijn alles doorstaan. dat toont hun dapperheid en verhoogt hun kansen op een huwelijk. Het kan raar gaan in de wereld.

We hebben 1 nacht overnacht op een campsite in het Mago Nationale Park aan de rivier. Onderweg hebben we een kok en hulpkok opgepikt en die hebben geweldig voor ons in de buschbusch gekookt met voorafje, hoofdgerecht en toetje. Onze tenten stonden in een klein cirkeltje en ondertussen sprongen de franjeaapjes in de bomen rondom onze tenten. Na het eten werd een kampvuur aangestoken en we hebben zo een tijdje in het pikkedonker onder een prachtige sterrenhemel genoten van de oerwoudgeluiden. Heerlijk geslapen in onze tentjes en de volgende ochtend bij het krieken van de dag weer op terwijl de baboonsons in de gaten hielden.

Na een korte wandeling door het park zijn we op weg gegaan naar de Mursi met de schoteltjeslippen. Iedereen kent de foto's denk ik wel van deze groep van nog maar slechts 1.000 mensen maar als je in werkelijkheid daar tegenover staat, sta je toch wel even raar te kijken. Een aantal uit onze groep hadden er wat moeite mee maar wie zijn wij om dit allemaal te veroordelen. Het levert in ieder geval fascinerende foto's op en we hebben ook het nodig kunnen filmen. Heel bijzonder, ook de manier waarop de vrouwen de schoteltjes uit de lip halen en vervolgens kijk je naar een enorm uitgerekte onderlip terwijl de ondertanden allemaal zijn getrokken. Dit gebeurt bij de vrouwen vanaf hun 20ste ongeveer. De onderlip wordt dan opengesneden en geleidelijk aan woden de voortanden getrokken. Het is niet makkelijk want daardoor kunnen de vrouwen alleen maar wat lispelen en kwijlen ze behoorlijk. Het klinkt zo allemaal erg vies maar in de entourage waarin je je dan bevindt valt alles wel op zijn plaats. We hopen de foto's zo snel mogelijk te plaatsen om iedereen een idee te geven.

Met het bezoek aan de Mursi is het programma eigenlijk zo goed als rond. Gisteren zijn we teruggereden naar de meer bewoonbare wereld van Jinka. Daar vielen we met onze neus in de boter want we kwamen precies aan op het moment dat het Timkat-festival op zijn hoogtepunt was. Het Timkat is het festival waarbij de doop van Jezus Christus in de Jordaan wordt herdacht. Alles gaat gepaard met een processie en veel getrommel gedans en de bekende yellen van de vrouwen, net zoals bij het Leddet-festival in Lailibela. Fascinerend om mee te maken.

Vandaag dus terug naar ons hotel in Arba Minch. Morgen hebben we een lange rit voor de boeg van meer dan 500 km naar Addis Ababa en dan hebben we maandag nog een hele dag om daar in de stad te verblijven. Maandagavond tegen middernacht vliegen we dan via Frankfurt terug naar Amsterdam.

Zo dat was het. We proberen in Addis de site nog bij te werken. Tot dan.

Groetjes en liefs Nori & Fred.

Marjo

Gekke chickies daar in Ethiopie :)
Nou Noor, zet eens een trent hier in Nederland; lipschotel, na de piercing en de tattoo, lijkt me dat wel weer eens wat anders.

Ina en Herman

Helaas hebben wij het bezoek aan de Mursi moeten missen, omdat we vast kwamen te zitten door de hevige regenval. We waren gescheiden geraakt van de chauffeurs met de landrovers en zijn toen opgevangen door de lokale bevolking. We hadden ook niets bij ons. Dat lag allemaal nog in de auto's. Alleen wat dagbagage wat we boven ons hoofd hielden toen we door de rivier moesten waden om de andere kant te bereiken. Het stroomde enorm en we werden geholpen door jongens van de lokale bevolking. Een spannende en bijzondere ervaring om nooit weer te vergeten, maar daardoor wel de Mursi gemist. We zijn benieuwd naar jullie foto's. Timkat hebben we ook meegemaakt. Geweldig was dat.

Fred & Nori

Hey Marjo, laten we nou net het nieuwste model regenlaars gekocht hebben, dus dat komt helemaal goed. Die lipschotel hebben we in twee verschillende formaten gekocht, wij stellen daarom voor dat jij ons proefkonijn wordt.......... Nou nog een paar uur en dan kun je weer van onze aanwezigheid genieten ;-) xxxx

Fred & Nori

Hoi Ina & Herman,

Dat klinkt allemaal zeer heftig, wat een belevenis. Nee, dan hebben wij de Mursi en alle andere minderheden met 2 vingers in onze neus kunnen bezoeken, alleen wat heen en weer geschud in de landcruisers. Ik denk dat we prachtige foto's hebben gemaakt en die zullen we zeker gaan plaatsen. We hebben uberhaupt 4 volle weken prachtig weer gehad en alleen maar zon. Ook nu in Addis Ababa is het prachtig weer bij een heerlijk temperatuurtje van zo'n 23 graden. We gaan nu nog ff de stad in om wat bezienswaardigheden te bezoeken en dan zit de reis er weer op.

Groetjes Nori & Fred