Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

Onze laatste dag op Bali

Hallo allemaal,

Vanmorgen zijn we om 8.00 uur opgehaald door Madu, de zwager van Ketut. Eerst zijn we naar Klungkung gereden waar we een kleine maar mooie tempel hebben bezocht. Daarna door naar het monument wat vlakbij stond, helemaal uit zwart steen gemaakt, ter nagedachtenis aan de slachtpartij die de Nederlanders in 1908 onder de bevolking van Klungkung en met name de Koninklijke familie aldaar hebben aangericht. Als je in het museumpje de berichten uit die tijd leest, want daar liggen nog kranten met verslagen, dan begrijp je niet dat men daar de Nederlanders nog zo warm ontvangt. Daar kunnen wij met onze houding naar de Duitsers toe nog een hoop van leren.

Daarna zijn we doorgereden naar Besikah, de moedertempel van Bali, een prachtig oud tempelcomplex. Daar waren we zelfs in de gelegenheid om even met de oude dametjes die daar bezig waren voorbereidingen te treffen voor een enorme ceremonie te 'kletsen' nou ja, kletsen..... dat ging met handen en voeten en met mijn boekje wie wat en hoe in het Indonesisch..... erg grappig!

De serene rust van het complex moet ook zeker even vermeld worden! Pas toen wij weg gingen kwamen de Indische mensen in grote getale en allemaal gekleed in het wit de tempel op. Ook dit was weer heel mooi om te zien en leverde natuurlijk weer mooie plaatjes op!

De lunch hebben we genuttigd in Penelokan met uitzicht op het meer (danau) Batur en de vulkanen (Gunung) Batur, Agung & Abang. De Agung is de hoogste vulkaan en verdwijnt regelmatig in de wolken. Natuurlijk ook hier weer mooie plaatjes van geschoten.

Onderweg naar het hotel gestopt bij de olifanten grot: 'Goa Gajah'. Ook dit was weer mooi om te zien en in het stukje jungle wat er vlakbij was hebben we heerlijk gewandeld.

Terug in het hotel de spullen gedumpt en naar Radha gelopen, een massagesalon op de hoek van de straat waar ons hotel staat. Daar voor nog geen 5 euries per persoon een heerlijke Balinese massage ondergaan al deed dat af en toe behoorlijk pijn. Maar daarna voelden we ons als herboren en waren we in staat ;-) om kennis te maken met de rest van de groep die inmiddels waren gearriveerd.

Nadat we het praatje van J.P. onze reisleider hebben aangehoord, hebben we iedereen welterusten gewenst en zijn we heerlijk met z'n tweetjes naar het strand te gaan om daar met onze voetjes in het zand te genieten van een heerlijk flesje Hatten witte wijn en een lekker bordje met Balinese heerlijkheden.

Net hebben we onze tassen weer ingepakt want morgen worden we om half 9 opgehaald en vliegen we naar Maumere op Flores, een vlucht van ca. 3 uur.

Waarschijnlijk hebben we daar nog wel internet, maar we zijn net gewaarschuwd dat het vanaf daar alleen maar minder gaat worden.

Voor nu in ieder geval,

Selamat Tidur,

Fred & Nori

Nel

heerlijk he Bali en nu Flores, ben reuze nieuwsgierig naar jullie verslag, geniet en liefs

thea

Leuk verhaal, ik zie dat jullie genieten, op naar het volgende, ben benieuwd naar het volgende verhaal.

Irma

Hai, fred en Nori, lekker genieten van alles en wij genieten weer van julie verhalen, graag weer tot snel met een mooi, leuk verhaaltje ddooeei groetjes uit een nat Almere

Christine

Leuk om jullie zo te volgen

Anita v. H.

Prachtig om te lezen ; en voor jullie een schitterende ervaring weer. Goeie reis verders en lekker genieten van alles !

Nori

Dank je wel Anita!

Nori

Sorry Nel, Irma, Ronald en anderen. De berichten komen hier zo langzaam achter elkaar binnen dat ik ff niet doorhad dat er nog meer reacties waren. Allemaal heel hartelijk dank!