Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

Taj Mahal & Rode Fort

En weer ging ons wekkertje om 5 uur……

Om kwart voor zes werden we opgehaald om de Taj Mahal bij het opgaan van de zon te bewonderen.

En mooi was het!!!!

Fred was hier een aantal jaren geleden al geweest en heeft altijd tegen me gezegd dat ik het ook eens zou moeten zien, de schoonheid van het gebouw, de tuinen en gebouwen eromheen, kortom het hele complex.

De Taj Mahal is in 1631 neergezet door Shah Jahan die op deze manier wilde laten zien hoeveel hij van zijn overleden vrouw Mumtaz (de uitverkorene van het paleis) had gehouden. Op haar sterfbed had hij gevraagd hoe hij kon laten zien hoeveel hij van haar hield en toen heeft ze gezegd dat hij dat op drie manieren kon uiten:

1. Niet meer zou trouwen (dit vond hij geen probleem, hij had toch meer dan 80 concubines)
  2. Heel goed voor de 14 kinderen zou zorgen en ze alle liefde geven
  3. Een mausoleum voor haar bouwen waarin zijn liefde voor haar tot uiting kwam.

Met dit laatste is hij in het zelfde jaar dat zij overleed aan de gang gegaan en men heeft er met vele honderden arbeiders 22 jaar, 24 uur per dag aan gewerkt.

Het hele gebouw bestaat uit puur marmer uit Jaipur en is ingelegd met:

Jaspis uit Punjab

Jade uit China

Lapis lazuli uit Afghanistan

Agaat uit Jemen

Dan nog zwarte Onyx, koraal, turkoois en parelmoer en Kornalijn.

Deze laatste steensoort is oranje en licht prachtig op wanneer er men een lampje op wordt geschenen. Heel bijzonder om te zien.

Naast de Taj Mahal staan aan weerszijden ook weer prachtige gebouwen van rood steen, die toentertijd werden gebruikt als gastverblijven en later ook gebruikt zijn als moskee.

Rond geleid door onze gids die heel geduldig heeft uitgelegd, dat er verschillende architecten aan het gebouw hebben gewerkt, waardoor er goed te zien is dat er in het gebouw zowel Hindoeïstische-(kenmerk ben ik even vergeten), Boeddhistische- (lotusbloem) als Moslimkenmerken (Koranteksten) en zelfs wat Gotische kenmerken van bijvoorbeeld de Katholieke kerk (de hoge gotische bewerkte bogen) in verwerkt zijn. Allemaal heel erg knap gedaan en vooral het inlegwerk van de vele bloemetjes en Koranteksten zijn prachtig om te zien!

Het gehele gebouw is super symmetrisch, het enige wat er niet symmetrisch is de tweede graftombe in de hoofdkapel, die van Shah Jahan.

De graftombe van de Taj is te herkennen omdat deze kleiner dan die van haar echtgenoot.

De Shah is afgezet door zijn eigen zoon (de 3e) nadat hij eerst zijn oudere broers had vermoord en daarna zijn eigen vader gevangen heeft genomen om zo de troon over te nemen. Uiteindelijk is de Shah na 8 jaar in gevangenschap overleden, 5 jaar na het voltooien van de Taj Mahal.

Gelukkig was deze “vriendelijke” zoon nog wel zo aardig om zijn vader bij zijn moeder bij te zetten, maar daardoor staat zijn vaders graftombe niet meer in lijn met het geheel.

We hebben daar natuurlijk weer veel te veel foto’s gemaakt en vooral genoten van het uitzicht op onder andere het Rode Fort en omgeving. Heerlijk gedwaald door de vele gangen en zaaltjes met overal die prachtig ingelegde figuren.

Na de Taj Mahal zijn we even gaan ontbijten met een overheerlijke cappuccino bij Costa’s.

Na het ontbijt hebben we een fabriekje bezocht waarbij op dezelfde manier het marmer wordt bewerkt (Pietra Dura) en daarna doorgereden naar het Rode Fort.

Het Rode Fort van Agra is gebouwd door Akbar (de opa van Shah Janhan) en ligt ook aan de Jamuna rivier. Het leger en de hofhouding konden hier lange belegeringen doorstaan. Ook nu nog mag je een deel van het fort niet in omdat hier nog steeds het Indiase leger in gevestigd is.

In het fort mochten we wel de audiëntiezalen zien en de plaats waar Shah Jahan tot aan zijn dood in gevangenschap heeft gezeten. In deze zalen ook weer veel marmer en prachtig inlegwerk.

Op het centrale plein heeft de op macht beluste zoon een enorme troon laten zetten waar een flinke deuk in te zien is, door een van de kogels die daarop af is geketst tijdens een aanval.

De “grapjes” in de bouw waren ook leuk om te zien, zo was er aan de ene kant van de muur een dichte nis te zien, terwijl deze aan de andere kant dus wel degelijk open was waardoor de wind, wanneer deze er was, in de ruimte kon waaien.

Daarnaast de dubbele muren waarin het regenwater opgevangen kon worden om zo het gebouw koel te kouden en de afvoer van dit warme water in een grote put waren bijzonder om te zien.

Na het rondslenteren in de enorme hitte (het was vandaag zo’n 39 graden met een luchtvochtigheid van 82%) waren we het behoorlijk zat en zijn we terug gegaan naar ons hotel. Daar een duik genomen in het zwembad en daarna de tuktuk gepakt om even gezellig met z’n tweetjes te gaan lunchen.

Vanavond hebben we weer met z’n zessen afgesproken om te gaan eten. Dan morgen nog even een beetje rust om dan rond 12.00 uur weer in het busje te stappen richting Delhi alwaar om 3.40 uur ons vliegtuig richting Nederland gaat. Onderweg nog een stop bij Fatehpur Sikri, een soort spookstad wat in 1571 ook door Akbar werd gebouwd, maar wat maar 14 jaar als hoofdstad heeft gefungeerd, omdat er problemen waren met de drinkwatervoorziening en Akbar verder op zijn rijk moest verdedigen is het vanaf die tijd in verval geraakt.

Iedereen heel hartelijk dank voor jullie reacties, deze waren weer heel leuk om te lezen en natuurlijk ook leuk dat jullie onze verhalen waarderen.

Voor nu de groetjes en tot in Nederland!

Fred & Nori