Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

Tentena

Vandaag een rustige dag met alleen een ochtendprogramma naar de Saluopa waterval. Dat was op ons verzoek omdat we vanmiddag lekker willen relaxen bij ons bungalowtje aan het water. Om 8 uur vertrokken we. De prauw van ons resort zette ons eerst over naar de oever want de bungalowtjes zijn alleen via het water bereikbaar. Aan land wachtte Anton ons op met het busje en reden we in een half uurtje naar het dorpje Tentena alwaar we onze gids Elly oppikten. Dit kleine dorp nestelt zich aan de monding van de Poso-rivier, in het uiterste noorden van het Poso-meer. In het centrum werden we even losgelaten om bij de brug en de paalwoningen een blik te werpen op de vallen waarmee grote palingen (soms meer dan 2 meter lang en meer dan 20 kg zwaar) worden gevangen. Geen paling overigens gezien (wel kippen). Even verder werden we voor een tweede keer de bus uitgezet om een rondje over de lokale markt te lopen. Na alle kleurrijke en overwegend heerlijk geurende markten van de afgelopen weken lag deze markt er wat verlaten bij. Wij waren er dan ook snel klaar mee, zeker nadat we observeerden dat vleermuis blijkbaar hier een heerlijke delicatesse is en bepaalt niet vriendelijk aan zijn of haar einde komt. Genoeg slachtpartijen gezien in Toraja zou ik zo denken. Dus verder op weg naar de waterval.

De Saluopa waterval is omringd door tropisch regenwoud. Bij de ingang, te midden van de cacaoplantages, werden we in een warung getrakteerd op een kopje thee met kokoskoekjes. De laatste honderden meters hebben we te voet afgelegd naar de waterval. Daar aangekomen werden we verrast door een prachtige combinatie van natuurschoon en watervalletjes. Als een elegant gordijn van schuim heeft de waterval de rots gepolierd en op verschillende niveaus enkele natuurlijke bekkens uitgeslepen te midden van een explosie aan groen. Het kristalheldere en koele water verleidt zeer kleine tot middelgrote vlinders met de prachtigste kleuren tot een heus ballet. In combinatie met het zonlicht dat zich in stralen door het tropisch regenwoud een weg probeert te banen, zorgt het geheel voor een idyllisch schouwspel. In de vele poeltjes tussen de watervalniveaus kun je heerlijk baden en een beetje zwemmen. De krachtige watervalstromen zelf zorgen voor een schoudermassage. Nori en ik hebben ons daar heerlijk laten verwennen.

Bij de waterval hebben we gepicknickt. Elly had daartoe zelf een lunch voor ons in boxjes voorbereid: groente, gepaneerde kip, mie, rijst en als nagerecht stukjes watermeloen. Het smaakte heerlijk, ondanks het nog vroege tijdstip (11.00 uur). Na de lunch dezelfde weg teruggereden. In Tentena even de simkaart van de iPhone opgeladen en dan koers zetten naar de prauw om ons over te laten zetten naar onze bungalow. Dat ging echter niet zonder slag of stoot. Bij aankomst aan de oever was er geen bootje te zien. Anton is daarop maar een stukje al luid toeterend doorgereden. Vanaf de weg zie je namelijk de 8 bungalowtjes al liggen en op deze wijze hoopte hij iemand wakker te schudden. Dat lukte dus niet. Dan maar proberen te bellen en na een aantal pogingen bleek hij contact te hebben. Na 10 minuten zagen we de prauw aankomen varen en zijn we in no time overgezet. Meteen een heerlijke duik in het Poso-meer genomen en de rest van de middag een beetje gelezen en op de veranda gezeten, een Bingtangetje erbij genomen en dan was het weer tijd voor een plons in het heerlijke water. Wat een narigheid. Inmiddels gedoucht en straks gaan we eten.

Morgen vertrekken we om 6 uur om naar Ampana te reizen. Daar worden we overgezet naar ons tropisch paradijsje (hopen we) op één van de Togian-eilanden in de Golf va Tomini. Om jullie even een idee te geven waar deze eilandengroep gelegen is: net onder de evenaar ten westen van de Molukken.

Tot morgen, liefs Nori en Fred

Nel

Ik heb vast even op google gekeken, Togian eilanden prachtig om er te snorkelen of duiken, ik lees alles van jullie maar af en toe sla ik een stukje over als het over enge dingen met dieren gaat, maar de rest heerlijk om te lezen, nog veel genieten he

christine

mooie fotoos erbij die bij die waterval mooi voor later om nog eens te bekijken toch
geniet van alles

Ella

Mooie lyrische beschrijving van de idyllische plek bij de watervallen!
Wij hebben ook heerlijk gezwommen in het Poso meer en hadden een heel resort met leuke bungalowtjes voor ons alleen. Gelukkig wilden ze wel voor ons koken.
Sulawesi is prachtig en dan krijgen jullie de Togean eilanden nog. Veel plezier!

Linda

Zo alles weer even gelezen van jullie mooie reis veel plezier nog xxxx