Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

Een reisdag met prachtige stops

Vanmorgen werden we om 9 uur opgehaald bij Taman Villa Blayu. Het zou een reisdag worden met een aantal prachtige stops. De eerste stop was bij de Taman Ayun tempel wat grote tuin betekent. De tempel is omgeven door een gracht, welke in de Hindoewereld de grote zee symboliseert. De meru-torens stellen de bergen voor, de woonplaats van de goden. De hoogste Meru, die met elf etages, symboliseert de berg Gunung Batukau. Men denkt hier dat de Pura Taman Ayun gelegen is op een as die de bergen met de zee verbindt, zorg draagt voor de harmonieuze circulatie van water van de bergen van Bali naar de rijstvelden, vervolgens naar zee en dan weer terug naar de bergen. De tempel stamt uit 1737 en werd in 1937 gerestaureerd.

We zijn ook nog gestopt in Mengwi bij een traditionele parasol (payung) maker, die ons heeft laten zien hoe hij deze met de hand maakt. Prachtig en wat een secuur werkje! Natuurlijk hebben we die daar ook gekocht. Heel wat mooier dan in zo'n souvenirwinkel. Even verderop zagen we toen een ceremonie waar deze parasols gebruikt werden. Een grote familie ging op bezoek bij de eigen tempel, maar eerst moest er van alles en nog wat door de priesters worden gezegend. Heel indrukwekkend en sereen om te zien. Aan het eind ging met in een lange rij onder het kabaal van de gamalan, deze reed op een karretje vol met mannetjes die op de verschillende gongs sloegen met de stoet mee, richting de familietempel.

De 2e stop was bij de Unesco World Heritage Jatiluw Rijstvelden. Werkelijk een prachtig gezicht deze terrassen vol met rijst. Men was hier druk bezig de jonge rijst te planten, andere terrassen te ploegen al dan niet met een karbouw of met een zoals de Indonees hier zelf zegt met een elektrische karbouw. Hier ook nog even de “Volendammer” uitgehangen door net als de harde werkers daar met een juk vol met rijst en een rijsthoed op, op de foto te gaan. Werkelijk geen gezicht! Maar lol hadden we. Deze rijstvelden zijn de enige ter wereld die drie oogsten per jaar kennen.

De volgende stop was bij de bij iedereen wel bekende tempel de Ulun Danu. Deze staat vaak afgebeeld op de reisgidsen. Hier zagen we weer vele toeristen, om deze na ons rondje om de prachtige tempel weer gauw achter ons te laten omdat wij richting het noorden gaan en daar komen nu eenmaal wat minder toeristen.

De volgende stop was bij het boeddhistische klooster Brahma Vihara Arama en is ongeveer 30 jaar geleden gebouwd door een lokale inwoner. De Vihara ligt op een kleine heuvel met een wijds uitzicht richting de zee. Het bestaat uit verschillende gebouwen op verschillende niveaus die met elkaar in verbinding staan door trappen. Deze trappen hebben weer een symbolische betekenis. Er zijn twee trappen die van noord naar zuid lopen en drie trappen die van oost naarwest lopen. Op elke trede staat een tekst geschreven. De trap met 15 treden symboliseert met elke trede een stap om een wijs man te worden, bijvoorbeeld trede 3: ga bewust om met voedsel en eet en drink niet meer dan dat je nodig hebt. Of trede 9 is ook een mooie: probeer goed te denken, te spreken en goed te doen. De meest westelijke trap symboliseert de 16 manieren van begrijpen/inzien. De laagste trede begint met het begrijpen van het verschil tussen oorzaak en resultaat en de hoogste trede met het inzien van je negatieve mentaliteit en het zien weggaan ervan. Mooi toch? Wat ook heel bijzonder was, is dat men hier een mini Borobudur gebouwd heeft. Men noemt het hier dan ook de Borobudur van Bali en ze zeggen er zelfs gekscherend bij dat als je deze gezien hebt, je niet meer naar de echte op Java hoeft.

Daarna zijn we doorgereden naar ons hotel voor de komende drie nachten. Het Adi Assri Beach Resort en Spa. Weer een prachtig paradijsje, dus wij houden het hier wel drie nachten vol ?. We zijn vroeg gaan eten omdat wij de lunch hadden overgeslagen omdat we anders niet al het moois konden gaan zien wat wij nu gezien hebben. Lekker met de voetjes in het zand van het strand en uitzicht op zee, sateetje en biertje. Wie doet ons wat. Na het eten hebben we ons bij de plaatselijke spa onder handen laten nemen en oh wat deed het lijf weer zeer na de fietstocht van gisteren door de rijstvelden….. Zo meteen gaan we heerlijk slapen want we zijn vandaag ongeveer van 9 tot 21 uur onder de pannen geweest en nu best wel moe.

Liefs,

Fred & Nori

Marianne en Luc

Nori en Fred, wat een indrukwekkende reis! Dank voor het laten meegenieten. En Nori, ik heb het al eerder gezegd, je schrijft top!