Fred & Nori op huwelijksreis in Indonesië

Sidemen

Nadat we eergisteren in het donker waren aangekomen en toen alleen onze kamer konden bewonderen, die overigens weer prachtig versierd was met bloemen en de inmiddels bekende zwanen van de handdoeken, konden we gisteren bij daglicht zien waar wij terecht gekomen waren. De reisgids die spreekt over een van de mooiste streken van Bali heeft niet gelogen! Wat is het hier mooi! Vanaf ons terras kijken we zo op de majestueuze berg de Mount Agung en op berghellingen met de rijstterrassen en op de plantages met mais, peper en kruidnagel. Het is echt adembenemend mooi!! We zouden om 9 uur opgehaald worden door onze gids die ons mee zou nemen voor een wandeling door al dit moois. Keurig om 9 uur kwam Madé, ja weer een….. ons ophalen. Volgens mij heb ik al een keer uitgelegd dat Madé tweede betekent en dat wanneer het vierde kind is geboren men gewoon weer bij 1 begint, dus is het niet gek dat we nu de zoveelste Madé tegenkomen. Wij hebben begrepen dat zij ook meestal nog wel een tweede naam hebben omdat ouders anders knettergek zouden worden wanneer er meerdere kinderen antwoord geven wanneer een Putu, Madé, Komang of Katut geroepen wordt.

De wandeling door de rijstvelden was een soort survival of the fittest! We moesten riviertjes oversteken, waar onze poezelige Europese voetjes niet op zijn berekend. Onze gids moest erg lachen om onze gezichten toen wij af en toe op een best wat scherpe steen stonden, maar we hebben ons niet laten kennen en zijn dapper door gegaan! Daarna heb ik mezelf nog een keer moeten overwinnen toen we op onze blote voeten naar het volgende riviertje liepen, dwars door de rijstvelden, modder en weet ik wat er nog meer door mijn tenen kroop en dan te bedenken dat ik thuis niet eens met blote handen in de aarde ga…….. Gelukkig mochten wij na het tweede riviertje de schoenen weer aan. En Madé had gelijk: onze voetjes voelden aan alsof zij net een massage achter de rug hadden, maar toch ben ik niet van plan dit nog heel vaak te herhalen!

Onderweg ook nog een stop gehad bij een familie thuis waar er behalve een warme kop thee ook allerlei lekkernijen zoals ondé ondé, kwee lapis, dodol en nog iets van cassave, waarvan ik de naam ben vergeten voor ons klaar stond. Na dit alles konden wij er weer tegenaan en zijn we terug naar het hotel gelopen. ’s Middags lekker zwemmen en naar de massage. ’s Avond eten bij de buren: Warung Radha, daar hadden we namelijk gezien dat ze cocktails hadden en wij vonden dat we die wel hadden verdiend hihi. Moe maar voldaan ons bedje weer in.

Vandaag moesten we weer wat vroeger op omdat we om 8 uur opgehaald zouden worden en ook nu hadden we weer te maken met een tweede kind, maar die noemde zich geen Madé, maar Gedé wat een beetje hetzelfde wordt uitgesproken maar ook hetzelfde betekent als Madé. Met hem zijn we naar de Pasar Galiran gereden, daar hebben we inkopen gedaan voor de kookcursus die we vandaag gaan krijgen bij een Balinese familie thuis en waarbij we dan leren hoe wij authentiek Balinese gerechten moeten maken. Bij de familie aangekomen, kregen we eerst een zegening door een bloem die door Wajang achter ons oor werd gezet en na een kopje thee, kregen we eerst uitleg over de verschillende kruiden en ingrediënten. Gelukkig herkende ik een heleboel en konden wij de proeve doordat wij de ingrediënten bij elkaar in een aparte rieten schaal moesten doen goed doorstaan. Er waren niet veel ingrediënten bij die ik thuis niet gebruikt, dus dat was en makkie! Alleen de hoeveelheid die verschilt nogal met thuis. Doe ik thuis zeg maar 5 knoflooktenen in een gerecht, dan gaan er hier met gemak 10 tenen in. Toch wordt de smaak door de overige ingrediënten weer wat geneutraliseerd, want het is zeker geen overheersende smaak. Wij hebben vandaag ayam betutu ala ayu, kuab balung, pepes ikan, tempé goreng en pisang goreng gemaakt. Alle ingrediënten werden met de hand gehakt en of in de vijzel gewreven en er kwam geen keukenmachine aan te pas. De pepes ikan werd gemaakt met tonijn en nadat we deze boemboe klaar hadden, moesten de stukjes tonijn op een stukje salem blad wat weer op bananenblad lag worden gedaan en dan ingerold en vast gemaakt met prikkers, dan werd het gestoomd en als laatste nog wat geroosterd. Het was allemaal super lekker en we hebben dan ook met z’n allen lekker zitten genieten! Hierna was het weer een uurtje terug rijden naar het hotel en verder hebben we vandaag niet zo heel veel meer gedaan. Beetje gelezen, weer bij warung Radha gegeten en genoten van het mooie uitzicht. Morgen gaan we dit plekje weer verlaten dus ik ben benieuwd waar wij dan weer terechtkomen.

Liefs

Fred & Nori